Stoppen met roken, een goed voornemen, voor jezelf én omgeving

De start van een nieuw jaar gaat vaak gepaard met goede voornemens. Een van de meest voorkomende voornemens is “gezonder leven”.  Je voelt je immers beter als je lichamelijk goed in je vel zit. Om gezonder te leven moet je wel wat willen doen en soms ook wat willen laten. Je kunt hierbij denken aan sporten en bewegen, maar ook aan stoppen met roken.

Roken is ongezond, zowel voor jezelf als voor de mensen om je heen. Zorgen om de gezondheid van (klein) kinderen en de eigen gezondheid  blijkt voor rokers de belangrijkste redenen om te stoppen met roken. Alle beleid is erop gericht dat in 2040 geen enkele jongere én geen enkele zwangere vrouw in Nederland meer een sigaret te laten roken.

Voor sommigen is roken een bewuste keuze, maar er is ook een grote groep mensen die (weer) willen stoppen, maar niet weten hoe. Roken lijkt voor hen onmisbaar. Bij de koffie om de dag te beginnen. In de pauze of bij het uitlaten van de hond om te ontspannen. Met vrienden voor de gezelligheid. Als concentratiemiddel, oppepper of ter beloning. Om de onrust weg te nemen bij zorgen of stress en om te kalmeren of ter troost bij boosheid of verdriet.

Wegen deze voordelen wel op tegen de nadelen en risico’s van roken? Het is goed om hier over na te denken. Als je blijft roken is er meer kans op kanker,  longziekten, hart- en vaatziekten, verminderde vruchtbaarheid en erectiestoornissen .

Het is gelukkig nooit te laat om te stoppen. Je gaat er altijd op vooruit, ook als je al lang rookt.
Na een paar weken voel je jezelf al fitter. Huid en haar worden mooier en je ruikt niet meer naar een asbak. Je kunt beter proeven en ruiken en je adem is frisser. Tanden zien er gezonder uit en rokershoest verdwijnt. En: na tien jaar niet roken is de levensverwachting weer dezelfde als die van een niet-roker.

Als je niet meer rookt is dat ook beter voor de gezondheid van de mensen om je heen. Je beschermt hen tegen de kwalijke gevolgen van het meeroken.  Door niet te roken geeft je een goed voorbeeld aan volwassenen en kinderen in je omgeving. Je steunt daarmee ook anderen om niet te roken.

Stoppen is moeilijk. Bespreek het met je  huisarts of de praktijkondersteuner. De kans dat het lukt is dan groter.